vacht verzorging

Huid en vacht.
Plaats reactie
marquez
Berichten: 12
Lid geworden op: 26-02-2008 17:34

vacht verzorging

Bericht door marquez » 26-03-2008 11:57

Ik ben al een tijdje fan van poedels, helaas heb ik er zelf geen. Ik weet alleen zeker dat wanneer ik de tijd en ruimte voor een hond heb dat het een poedel zal worden, om zijn karakter. Ik houd dus minder van al die bolletjes zeg maar. Nu vindt ik het puppymodel wel mooi, maar ik vraag mij af hoeveel onderhoud dit vergt. Hoe vaak borstelen jullie de honden, om de hoeveel tijd laten jullie ze trimmen en zijn er nog andere dingen die jullie met de vacht doen, speciale shampootjes of zo iets? Oja en als de honden na een lekkere stevige wandeling lekker hebben gezwommen en onder het zand zitten, wassen jullie ze dan gelijk? Kortom hoe omvangrijk is de zorg voor de vacht van een poedel?
Chub
Berichten: 81
Lid geworden op: 02-11-2007 13:31

Bericht door Chub » 28-03-2008 15:40

Ik borstel mijn hond elke dag wel even. Dat is ook nodig want hij loopt elke dag in het bos te graven/rollen en als ik dat niet dagelijks doe krijgt hij snel klitten.
Verder knip ik hem gewoon zelf. Ik hou niet van speciale kapsels dus hou zijn vacht in de winter iets langer en in de zomer vrij kort.
Meestal heb ik hem zo :

[img]http://i86.photobucket.com/albums/k97/C ... /chubL.jpg[/img]

Laatste keer heb ik zijn neusje er wat meer uitgeknipt:
[img]http://i86.photobucket.com/albums/k97/C ... lroute.jpg[/img]

Ik heb niet bewust voor een poedel gekozen. En vond in het begin de vachtverzorging best veel werk en lastig.
Nu was mijn hond daar ook niet de makkelijkste in :wink:
eenmaal gewend en goed bijhouden vind ik het reuze meevallen.

Wassen doe ik hem alleen als hij in echte viezigheid gerold heeft en dan met shampoo met nertsolie. Dan krijg ik hem weer makkelijk uitgeborsteld.
[img]http://i86.photobucket.com/albums/k97/C ... hrift4.jpg[/img]

No laws, no limits, one rule.... Never fall in love!
marquez
Berichten: 12
Lid geworden op: 26-02-2008 17:34

Bericht door marquez » 28-03-2008 19:59

wat een dotje heb je zeg :D .

Ik heb op een trimsalon stage gelopen en de eigenaresse had zelf een middenslag poedel. Die haalde er ook regelmatig de borstel doorheen. Maar ik heb haar eens helemaal gewassen en geprobeerd te knippen, (lees haar eigen hond mocht ik verknippen :P ) tijdens het droogfohnen moet je al borstelen om de hond helemaal droog te krijgen, en dan nog eens helemaal laag voor laag doorborstelen en dan controleren met een herderkam (zo noem ik die grove kammen met metalen pinnen) of je er zo doorheen kon glijden. Mijn god die poedel had met toch een vacht :shock: . Eer je haar helemaal goed geborsteld had zonder dat je kracht hoefde te zetten met de herderkam was je dik een uur verder :? Maar zo uitgebreid doen jullie dat dus niet?
Chub
Berichten: 81
Lid geworden op: 02-11-2007 13:31

Bericht door Chub » 28-03-2008 20:11

Chubby heeft ook een hele dikke vacht. En als ik hem echt dagelijks borstel (kwartiertje tijd ofzo) is het goed te doen. Zou ik een paar dagen overslaan zou ik maar zo een uur kwijt zijn om hem uit de knopen te borstelen.
Belangrijk is dus het borstelwerk dagelijks bij te houden!
Knippen doe ik altijd verspreid over 2 dagen. De ene dag knip ik hem helemaal globaal en de tweede dag werk ik het zo netjes mogelijk bij :wink:

Na het wassen fohn ik hem altijd droog. Gebruik daarbij geen borstel of kam. Ga gewoon met de fohn erover en woel met de andere met m'n vingers door de vacht. Pas als hij droog is borstel ik hem door. Duurt inderdaad wel even voor hij droog is :D
[img]http://i86.photobucket.com/albums/k97/C ... hrift4.jpg[/img]

No laws, no limits, one rule.... Never fall in love!
Anneke
Net geboren
Net geboren
Berichten: 211
Lid geworden op: 08-08-2007 13:45

Bericht door Anneke » 29-03-2008 12:30

Hier lopen alle poedels in weilanden, polders bagger en sloten.
Het gezondste wat er is voor een poedel, gewoon mogen ravotten. hebben ze in de sloot gezeten pak ik de waterblazer. niks een borstel of i.d. de waterblazer doet zijn werk. Heerlijk vinden ze dat, alle rommel word uit het haar geblazen, en een schitterende vacht als je klaar ben. Mijn zwarte van nu 18 maanden oud heb een vacht van zo'n 8 a 9 cm erop staan en echt geen enkele klit. Als ik die ziet dan pak ik de borstel, maar meestal ook weer eerst de waterblazer erover, want die doet echt wonderen.

En wassen ja dat doen we meestal eens in de 6 a 8 weken. Dit meer om de frisheid, omdat ze ook op vloeren leggen en de wol ook zwart en vies word.

Als je met een poedel begin, ja dan lijkt het allemaal veel werk. maar bedenk ook, je heb geen haren in huis, auto enz .

De tijd dat je aan stofzuigen kwijt ben voor haren op te zuigen benut je nu voor je vacht van je poedel.

logische toch? :):)
marquez
Berichten: 12
Lid geworden op: 26-02-2008 17:34

Bericht door marquez » 30-03-2008 19:35

dat is ook 1 van de grote voordelen van een poedel. Ik heb echt een ontzettende hekel aan haren. Heb zelf een paard, schimmel, en dat haar zit echt o-ver-al in. Ook in je cique jurkje die je naar dat nette feestje aan moet :o . Dus het klopt inderdaad, dat je de tijd van het stofzuigen, uitkloppen en uitpluizen van je kleren kunt besparen :D
Monique
Net geboren
Net geboren
Berichten: 279
Lid geworden op: 12-06-2007 13:03

Bericht door Monique » 12-04-2008 21:35

hier twee grote poedels van 11 jaar en 10 maanden. Ik ben zelf trimster en heb echt geen tijd om ze iedere dag te doen hoor. Geloof ook niet dat dit echt nodig is......
Ligt ook een beetje aan de lengte van de vacht maar 1 keer in de week/ 2 weken staan ze wel op tafel om uitgeborsteld te worden. En dan kom ik wel klitjes tegen maar die zijn echt te verwaarlozen. Goede shampoo gebruiken!! Geloof me, mijn poedels zijn samen met de cattledogs een stelletje "zwijnen" en er is natuurlijk niets heerlijkers om lekker te gaan rollebollen in een weiland waar net gier uitgereden is
En hoe vaak ze gewassen worden ligt ook aan het weer.
Lysette
Net geboren
Net geboren
Berichten: 235
Lid geworden op: 09-06-2007 16:52

Bericht door Lysette » 20-04-2008 17:59

Ik kam Jip ong. 2 keer per week waarvan 1 keer uitgebreid (dan ben ik wel een half uur/ 3 kwartier bezig. Jip heeft geen hele lange vacht (en geen bolletjeskapsel ;-)) maar wel super dik. Van mij had het wel wat minder gemogen :lol: Maar gelukkig laat ze het heel netjes gebeuren dus dan zijn er ergere dingen :wink:
[img]http://img.photobucket.com/albums/v180/ ... dtek-2.jpg[/img]
In liefdevolle herinnering; Floor & Job
marquez
Berichten: 12
Lid geworden op: 26-02-2008 17:34

Bericht door marquez » 23-04-2008 13:12

Nou ben wel blij dat jullie eens in de week borstelen, had zelf ook al gedacht (gehoopt) dat dit voldoende zou zijn. Als ik in de toekomst een poedel zou hebben, zou ik denk ik geen hele lange vacht staan, maar helemaal kaal vindt ik ook lelijk :o
Sietje
Berichten: 28
Lid geworden op: 22-08-2007 20:04

Bericht door Sietje » 23-04-2008 21:52

Mijn poedels worden tegenwoordig eens in de acht weken lekker door de trimster gewassen, geföhnt, geknipt, geschoren, etc. Tussendoor scheer ik dan zelf de snuitjes, buik, staartaanzet, poepertje, bij de reuen hun piemeltjes :oops: en eventueel de voetjes. Borstelen doe ik om de dag. Ik heb er vier, twee Grote, een Dwerg- en een Toypoedel, ik borstel elke dag één grote en één kleine, dan ben ik er zo klaar mee en zien ze er altijd netjes uit. Eén van de groten, uitgerekend de witte..... is dol op modder, zwemmen, over ruiterpaden scheuren, etc, maar doe ik toch nooit zelf in bad. Eénmaal opgedroogd borstel ik alles er zo uit, hoewel de trimster elke keer roept dat ze nooit zulk zwart water van een hond af heeft zien komen :oops: Maar ja, ze moeten wel echt HOND kunnen zijn, hoor! De andere drie zijn van zichzelf uit gewoon heel netjes, lopen het liefste over de paden en.... vinden modder gewoon vies!!! Maar sommige poepsoorten zijn wel heerlijk om in te rollen, en dan moeten ze dus echt wel in bad! Tja en dan is het inderdaad föhnen en borstelen tegelijk, ten eerste wordt de vacht dan mooi pluizig en is de tijd daarna veel makkelijker te borstelen.
Plaats reactie