enten of niet enten

Hier kan je een vraag met poll openen !
Monique
Net geboren
Net geboren
Berichten: 279
Lid geworden op: 12-06-2007 13:03

enten of niet enten

Bericht door Monique » 06-09-2007 06:18

Er is op het moment veel te doen over het enten/niet enten van onze honden. Allang bewezen is wel dat al het enten nergens goed voor is, en vaak ook nog eens schadelijk voor je hond kan zijn. Of de hond nog genoeg antilichamen in zijn/haar bloed heeft, kun je de titer laten bepalen door een DA die hierin mee wil werken. Niet alle DA-en zullen dit doen, omdat het enten nog steeds 1 van de grootste inkomstenbronnen is.
Ik heb de volwassen honden dit jaar voor het eerst alleen tegen weil laten enten (na een titerbepaling, waaruit bleek dat ze alledrie nog genoeg bescherming hadden). Vorig jaar hebben ze wel rabies gehad voor het buitenland.
Bantu is met 9 weken ook titer afgenomen en ook zij heeft (nu al als pup) genoeg antilichamen in het bloed. Met 12 weken doen we het weer
Jippie
Site Admin
Site Admin
Berichten: 310
Lid geworden op: 03-05-2007 21:08

Bericht door Jippie » 06-09-2007 12:55

Ik heb nog even ieder jaar de coctail gestemd.
Maar ik wil ze de volgende keer laten titeren, het is alleen wel wat duurder he?! Al zal je denk ik wel goedkoper uitkomen op den duur :D

Ik heb ze nu wel allemaal rabies geent, want in Oktober gaan we een weekendje naar de Ardennen, en af en toe shows in het buitenland.

Maar ik wil het zeker wel gaan doen, titeren !
elisabeth
Berichten: 33
Lid geworden op: 27-08-2007 01:20

Bericht door elisabeth » 06-09-2007 13:56

Ik heb mijn honden altijd ieder jaar laten inenten, maar sinds ik er veel meer info over heb gekregen, zou ik het nu ook niet meer zo gauw doen, alleen na titerbepaling.
I love poodles
Lysette
Net geboren
Net geboren
Berichten: 235
Lid geworden op: 09-06-2007 16:52

Bericht door Lysette » 06-09-2007 15:55

Ik laat ze ieder jaar enten, wel om en om. Ene jaar cocktail, ander jaar alleen parvo/weil. Ze zijn niet ziek ofzo van de enting en titerbepaling zegt ook niet alles dus ik neem maar het meest zekere voor het onzekere.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v180/ ... dtek-2.jpg[/img]
In liefdevolle herinnering; Floor & Job
Monique
Net geboren
Net geboren
Berichten: 279
Lid geworden op: 12-06-2007 13:03

Bericht door Monique » 06-09-2007 16:40

[quote="Lysette"]Ik laat ze ieder jaar enten, wel om en om. Ene jaar cocktail, ander jaar alleen parvo/weil. Ze zijn niet ziek ofzo van de enting en titerbepaling zegt ook niet alles dus ik neem maar het meest zekere voor het onzekere.[/quote]

Je hebt gelijk, hoor. De titerbepaling is ook niet altijd waterdicht. Maar er worden wel steeds meer onderzoeken naar gedaan, en de testen worden natuurlijk steeds beter.
Weil durfde ik dit jaar niet achterwege te laten omdat het niet zonder riscico is.....
Lysette
Net geboren
Net geboren
Berichten: 235
Lid geworden op: 09-06-2007 16:52

Bericht door Lysette » 06-09-2007 18:03

[quote="Monique"][quote="Lysette"]Ik laat ze ieder jaar enten, wel om en om. Ene jaar cocktail, ander jaar alleen parvo/weil. Ze zijn niet ziek ofzo van de enting en titerbepaling zegt ook niet alles dus ik neem maar het meest zekere voor het onzekere.[/quote]

Je hebt gelijk, hoor. De titerbepaling is ook niet altijd waterdicht. Maar er worden wel steeds meer onderzoeken naar gedaan, en de testen worden natuurlijk steeds beter.
Weil durfde ik dit jaar niet achterwege te laten omdat het niet zonder riscico is.....[/quote]
Maar ook al zouden de testen heel goed zijn, dan zegt het nog niks. De ene hond kan bij een hele lage titerbepaling genoeg bescherming hebben terwijl dat voor de andere hond weer veel hoger moet zijn. Ik vind het heel moeilijk :? . Als mijn honden er nou heel ziek van zouden worden zou ik niet zo makkelijk enten maar ze hebben er totaal geen last van dus ja...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v180/ ... dtek-2.jpg[/img]
In liefdevolle herinnering; Floor & Job
Anneke
Net geboren
Net geboren
Berichten: 211
Lid geworden op: 08-08-2007 13:45

Bericht door Anneke » 06-09-2007 21:22

Hier word alles ieder jaar netjes ingeent.
De DA is tegen het niet te doen, en ook zeker tegen kennelhoest enz.

Kleine kinderen worden ook ingeent, omdat dit beter is, dus mijn honden, katten konijn echt alles ook ieder jaar. Kost veel, maar heb meer zekerheid dat ze het niet krijgen.
Monique
Net geboren
Net geboren
Berichten: 279
Lid geworden op: 12-06-2007 13:03

Bericht door Monique » 06-09-2007 23:00

[quote="Anneke"]Hier word alles ieder jaar netjes ingeent.
De DA is tegen het niet te doen, en ook zeker tegen kennelhoest enz.

Kleine kinderen worden ook ingeent, omdat dit beter is, dus mijn honden, katten konijn echt alles ook ieder jaar. Kost veel, maar heb meer zekerheid dat ze het niet krijgen.[/quote]

hier pak je nu juist de koe bij de horens. Meeste DA-en zijn tegen. Lees de stukken er maar op na. Een beetje DA volgt de ontwikkelingen.
Kleine kinderen worden toch niet hun hele leven geent?
Toch ook maar tot een bepaalde leeftijd?
Waarom moeten onze honden dan wel hun leven lang geent worden??
Monique
Net geboren
Net geboren
Berichten: 279
Lid geworden op: 12-06-2007 13:03

Bericht door Monique » 06-09-2007 23:05

[quote="Lysette"][quote="Monique"][quote="Lysette"]Ik laat ze ieder jaar enten, wel om en om. Ene jaar cocktail, ander jaar alleen parvo/weil. Ze zijn niet ziek ofzo van de enting en titerbepaling zegt ook niet alles dus ik neem maar het meest zekere voor het onzekere.[/quote]

Je hebt gelijk, hoor. De titerbepaling is ook niet altijd waterdicht. Maar er worden wel steeds meer onderzoeken naar gedaan, en de testen worden natuurlijk steeds beter.
Weil durfde ik dit jaar niet achterwege te laten omdat het niet zonder riscico is.....[/quote]
Maar ook al zouden de testen heel goed zijn, dan zegt het nog niks. De ene hond kan bij een hele lage titerbepaling genoeg bescherming hebben terwijl dat voor de andere hond weer veel hoger moet zijn. Ik vind het heel moeilijk :? . Als mijn honden er nou heel ziek van zouden worden zou ik niet zo makkelijk enten maar ze hebben er totaal geen last van dus ja...[/quote]

Titerbepaling = titerbepaling

Door Tannetje Koning:
Enten of niet enten……………………….

Wij worden steeds vaker geconfronteerd met de vraag of een hond of kat nu elk jaar geënt moet worden of niet.
Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de situatie waarin het dier leeft en hoe het verzorgd wordt. Een huisdier dat gezonde voeding krijgt, er gezond uitziet en zich duidelijk fit voelt, zal een goede weerstand hebben tegen allerlei ziekten. En zal ook minder gauw een entingsreactie vertonen.
Een huisdier dat niet optimaal gezond is kan beter niet geënt worden omdat een enting een flinke aanslag op het lichaam is en waardoor sluimerende problemen verergerd kunnen worden.

Voor pups en kitten geldt dat er beter niet geënt kan worden op te jonge leeftijd. Voor 12 weken leeftijd enten kan alleen maar schadelijk zijn omdat het immuunsysteem nog niet voldoende ontwikkeld is en daardoor een grotere kans is dat de enting schade veroorzaakt en een kleinere kans dat de enting goed aanslaat. Eigenlijk is het immuunsysteem van onze huisdieren pas echt volledig ontwikkeld op ongeveer een jaar leeftijd, maar gezien het feit dat de meeste honden en katten al voor die tijd in aanraking komen met allerlei infecties, met name als ze uit het nest weggaan en in een vreemde omgeving terechtkomen, kan het onverstandig zijn om tot die tijd te wachten.
Voor eigenaren die hun huisdier wel willen laten enten is het verstandig dat op de leeftijd van 12 weken en op 1 jaar leeftijd te doen. De meeste entingen werken minimaal 5 jaar en mogelijk zelfs levenslang. Met name kattenziekte werkt na twee entingen levenslang. Uitzonderingen hierop zijn de leptospirose enting bij de hond, de niesziekte enting bij de kat. En voor black-and-tan kleurige rassen parvo.
In een omgeving waar nog leptospirose voorkomt kan het verstandig zijn om wel tegen leptospirose te enten. Het is echter ook een enting die nog wel eens voor entreacties zorgt. Dus dat is een lastige afweging.
Niesziekte bij de kat hoeft voor een gezonde kat geen onoverkomelijk probleem te zijn, alleen in gevallen dat er sprake is van veel stress is het een lastig te behandelen ziekte. Voor catteries kan het een probleem zijn in verband met het optreden van dragers, die de ziekte blijven verspreiden. Opvallend is dat bij katten die wel geënt zijn tegen niesziekte en toch niesziekte krijgen, deze nogal een chronisch wordt.

Het geven van entingen tegen meerdere ziektes tegelijk, de zogenaamde cocktails, is meer belastend voor het lichaam dan ze om de beurt te geven met enkele weken er tussen.

De hondsdolheidenting is verplicht voor dieren die naar het buitenland gaan.




De nadelen
Ondanks dat er in het verleden vaak geroepen is dat het geven van entingen onschuldig is, blijkt nu steeds vaker dat entingen toch meer problemen veroorzaken dan ons lief is. Er is nog niet zoveel onderzoek naar gedaan maar langzamerhand beginnen er dingen duidelijk te worden.
Het gebeurt geregeld dat er ogenschijnlijk kerngezonde dieren geënt worden die ineens binnen drie weken na de enting terugkomen met de meest uiteenlopende klachten. Soms bloederige diarree, soms autoimmuun-ziektes, spierpijnlijkheid, koorts of andere vaak vage klachten. Dat zijn dan de zichtbare problemen. Er treden echter ook onzichtbare processen in werking die op de lange termijn problemen kunnen geven.
Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat er tot 40 dagen na een enting een verhoogde hoeveelheid antilichamen tegen schildklierweefsel kunnen voorkomen in het bloed. Dat hoeft niet bij alle dieren het geval te zijn, maar als dat vaker en langer gebeurt kan het tot een verminderde schildklierwerking leiden of zelfs de hele schildklier buiten werking stellen.
En als dat bij een schildklier kan, kan dat waarschijnlijk ook bij andere organen. Hier komt het vermoeden vandaan dat autoimmuunziektes waarschijnlijk door entingen veroorzaakt kunnen worden.

Met name de hondsdolheidenting en leucose-enting kunnen bij katten zeer agressieve tumoren geven op de plek van de enting. Dit gebeurt bij ongeveer 1 op de 1000 katten. Dit wordt veroorzaakt door een van de hulpstoffen in de entstof. Bij honden komt deze tumor ook wel voor na de hondsdolheidenting maar bij deze dieren is de tumor veel minder agressief.



Een alternatief
Een alternatief voor enten is het gebruik van nosodes. Dan wordt er een homeopathische verdunning van de ziekte gemaakt en dat kan dan worden gegeven volgens een vastgesteld voorschrift. Dit geeft ook bescherming tegen ziektes. Bij een onderzoek in Brazilië bleek onlangs dat de meningococcennosode bij mensen ongeveer 90% bescherming gaf. Dat is een vergelijkbare bescherming als de enting geeft.

Zelf hebben we niet zoveel ervaring met het gebruik van ziektenosodes en durven we er nog niet zoveel over te zeggen.

Wat ook kan is een nosode van de entstof geven na de enting. Dat is dus gepotentieerde entstof. Dat zou de nadelige effecten van de enting tegen moeten gaan. Ook hiermee hebben we nog niet veel ervaring maar het kan in elk geval geen kwaad.

Een mogelijkheid is om pups en kittens nosodes van de ziektes te geven tot ze de leeftijd hebben gekregen dat ze een enting goed kunnen verwerken (12 weken) en ze dan met enkele weken tussentijd de verschillende entingen apart van elkaar te geven. Na elke enting kan dan de entingsnosode gegeven worden om de nadelige effecten van de entingen op te heffen.

Titers
Het is bij ons nu mogelijk om de hoeveelheid antilichamen (titer) tegen parvo en hondenziekte te bepalen. Dat kan gebeuren op het tijdstip dat de hond eigenlijk geënt zou moeten worden. Als de titer hoog genoeg is, dan is een enting niet nodig. Als de titer te laag is zou een enting mogelijk nodig zijn.
Het vervelende is echter dat de bescherming tegen ziektes niet alleen door antilichamen plaatsvindt. Er worden ook geheugencellen aangemaakt en opgeslagen. Op het moment dat het lichaam in contact komt met een ziekte kunnen deze geheugencellen geactiveerd worden en kunnen ze bescherming geven. Er is geen methode om te ontdekken of deze geheugencellen ook daadwerkelijk aanwezig zijn.
Zo kan het dus gebeuren dat een dier lage antilichamentiter heeft en toch beschermd is.

Een ander nadeel van deze methode is dat sommige dieren die geen hoge titer ontwikkelen op een enting, dat ook niet doen als ze vaker geënt worden. Op de een of andere manier is het lichaam niet in staat om voldoende antilichamen te maken. Vaker enten geeft dan wel de nadelige bijwerkingen maar geen titer, zodat je nog steeds niet weet of hij nu beschermd is of niet.



Al met al veel onzekerheden. We weten veel nog niet, dat maakt het moeilijker om beslissingen te nemen. Mocht u vragen hebben dan kunnen we altijd eens bekijken wat het beste is voor uw huisdier.


Copyright: Tannetje Koning www.holistischedierenartsen.nl
Jamie & Ayla
Net geboren
Net geboren
Berichten: 150
Lid geworden op: 13-06-2007 23:53

Bericht door Jamie & Ayla » 07-09-2007 00:25

Mijn honden worden wel elk jaar ge-ent. Maar ik ent niet op rabies (ik ga niet naar het buitenland) en ook geen kennelhoest. Ik vind dat niet nodig, mijn honden zijn er absoluut niet gevoelig voor (kennelhoest) en dan hoef ik ook geen enting. Verder zal ik het artikel zeker lezen Monique, maar ik ben net compleet over op NRV dus nie alles tegelijk ;).
Plaats reactie