stamboom

Hier kan je over poedels (en ook andere hondenzaken) kletsen !
jeanine
Berichten: 43
Lid geworden op: 09-06-2007 18:16

stamboom

Bericht door jeanine » 10-06-2007 22:39

hoe denken jullie over een stamboom?met of zonder.zelf heb ik nog nooit een hond met stamboom gehad,en vind t ook niet belangrijk.
http//s193.photobucket.com/albums/z78/jeanine_039/?action=view&current=DSC00283.jpg
Jippie
Site Admin
Site Admin
Berichten: 310
Lid geworden op: 03-05-2007 21:08

Bericht door Jippie » 10-06-2007 22:54

Het is niet zo dat ik een hond met stamboom leuker en mooier vind dan een hond zonder, ik heb zelf een podenco uit een asiel en zij heeft geen stamboom en is even lief en leuk als mijn stamboomhondjes. (ik viel ook echt op haar, was meteen verliefd en moest haar hebben!)

Maar als ik voor een rashond kies dan ga ik wel voor een hond met stamboom, omdat ik ook geinteresseerd ben naar de voorouders en het belangrijk vind dat de honden goed gefokt zijn. Lettend op erfelijke afwijkingen enzo, en als ik kies voor een ras dan wil ik er ook zeker van zijn dat het een zuiver gefokt ras is, zodat ik ook ong. kan verwachten wat in de rasbeschrijving staat(uiterlijk/karakter)
Ik ben er ook niet voor als je bewust kruisingen gaat fokken of honden gaat fokken zonder stamboom. Je hoort ook vaak mensen die fokken met stamboomouders en dan geen stambomen aanvragen voor de pups, dat vind ik nergens op slaan, zo'n papiertje kost amper wat :wink:

Wil ik een leuk hondje, niet perse een ras, dan kijk ik in het asiel en koop ik daar een leuk lief stamboomloos hondje. Maar dus niet bij mensen die echt bewust nestjes fokken zonder stamboom.

Zo denk ik erover :)
Lysette
Net geboren
Net geboren
Berichten: 235
Lid geworden op: 09-06-2007 16:52

Bericht door Lysette » 11-06-2007 08:19

Het papiertje op zich heb ik weinig mee. Maar ik denk dat het wel de basis is om goed te fokken. Vaak zie je bij nestjes waar zonder stamboom is gefokt dat er geen gezondheidsonderzoeken zijn gedaan. Bovendien weet je ook niet wie ze voorouders zijn dus het kan zomaar zijn dat je hele aanverwante familie met elkaar een nestje laat krijgen.

Ik heb voor Jip drie honden zonder stamboom gehad. Twee gekocht bij verkeerde fokkers en de derde kwam uit het asiel. Vorig jaar heb ik er twee af moeten geven op jonge leeftijd (5 en 6 jaar) en daarom wilde ik per se een pup waarbij ik zeker wist dat alles op alles gezet was om een gezonde pup te fokken. Geen garantie, dat weet ik.

Overigens komt er hier misschien best nog wel een hond zonder stamboom, maar die komt dan uit het asiel of is een herplaatser want ik wil het bewust fokken van kruisingen of hondjes zonder stamboom niet stimuleren door er een pup van te kopen.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v180/ ... dtek-2.jpg[/img]
In liefdevolle herinnering; Floor & Job
Jippie
Site Admin
Site Admin
Berichten: 310
Lid geworden op: 03-05-2007 21:08

Bericht door Jippie » 11-06-2007 11:39

[quote="Lysette"]

Overigens komt er hier misschien best nog wel een hond zonder stamboom, maar die komt dan uit het asiel of is een herplaatser want ik wil het bewust fokken van kruisingen of hondjes zonder stamboom niet stimuleren door er een pup van te kopen.[/quote]

Ja ben ik het helemaal mee eens ! Dat zou ik ook niet doen :)
davy
Net geboren
Net geboren
Berichten: 220
Lid geworden op: 18-06-2007 00:13

STAMBOOM

Bericht door davy » 19-06-2007 11:23

Als we een puppyke kopen, nemen we er eentje met stamboom.
Al is dat idd geen garantie van gezondheid.
Onze vijfjarige koningspoedel heeft immers een erfelijke bloedziekte
en zijn nestbroertje Aldoke :( is onlangs overleden aan deze ziekte.
In het fokbeleid van de nederlandse poedelclub zag ik dat ze er sinds
januari 2006, testen worden gevraagd bij de ouderdieren, om deze ziekte te voorkomen.
De twee jongere zijn gelukkig gezond en met stamboom.
Wij hebben nog twee recuperaties. En daar kijken we niet naar stamboom
Onze Yorkshire van 15 jaar en recent ons dwergpoedeltje uit het asiel van bijna 2 jaar.
Om dezelfde reden als hierboven aangehaald en de broodfokkers niet
aan te moedigen, nemen we enkel honden zonder stamboom uit asiel of herplaatser..
wandelen en sporten met mijn honden,
zolang het maar leuk is

[img]http://img.photobucket.com/albums/v337/ ... Image3.jpg[/img]
Monique
Net geboren
Net geboren
Berichten: 279
Lid geworden op: 12-06-2007 13:03

Bericht door Monique » 19-06-2007 18:32

hier honden MET stamboom! En wil ook niet anders.
Merel
Berichten: 82
Lid geworden op: 09-06-2007 13:58

Re: STAMBOOM

Bericht door Merel » 19-06-2007 21:13

[quote="davy"]Als we een puppyke kopen, nemen we er eentje met stamboom.
Al is dat idd geen garantie van gezondheid. [/quote]

Klopt een stamboom is niet altijd een garantie van gezondheid helaas...
1 van mijn hondjes (met stamboom) heeft ook een erfelijke afwijking!!
maar dat is gewoon een fout van de fokker en het verzwijgen van deze afwijking..

ik kies altijd voor hondjes met stamboom omdat ik zeker wil weten dat het een zuiver rashondje is.. (er word zoveel raak gefokt met honden dat ze er vanalles doorheen mixen)
ook is het erg leuk om te weten hoe de voorouders eruit zien :wink:
ik heb van yadi hele stambomen op gezocht, zo kwam ik in rusland en italie uit hahah!
WopTom
Berichten: 43
Lid geworden op: 18-06-2007 01:50

mijn ervaring

Bericht door WopTom » 20-06-2007 00:18

Ik heb hier 2 honden met een stamboom en een kat met een stamboom

ik ben voor een zuivere fok en de testen die gedaan worden. maar ook karakter en zo veel is al bepaalt en in te schatten.

het zou perfect zijn als erfelijke aandoeningen uitgesloten kunnen worden maar is dat ooit mogelijk. Soms gaat iets vele generaties terug en dan toch heb jij een hond met een erfelijke aandoening. Hoe zuiver de fokker ook fokt.

Is het dan iemand zijn schuld? Nee, dit was niet te voorzien en het is pure pech en harstikke jammer maar dat je hond gelukkig is en geen pijn heeft is 10 keer belangijker en dat is bereikt mede mijn fokker.

Ik dit niet verwacht juist nu ik een hond kocht met stamboom. Ik heb geeerd een stamboom is geen vrijbrief. Ik zag dat ook bij mijn hulphond Prins. Erfelijke factoren speelde mee in zijn afkeuren.

Bij katten zie je zelfs dat ze minder sterk zijn dan huis tuin en keuken katten maar toch gaat mijn voorkeur naar een langhaar. Het uiterlijk en karakter zijn zo apart dat een huiskat dat niet kan evenaren.
Ik spreek uit ervaring want ik Simba mijn huiskat die problemen geeft met Wopper komt over twee wkene terug van een herplaating die mislukt. Ik ga dus opnieuw een poging wagen. Ik hoop zo dat het nu wel lukt... maar Wopper zijn jachtdrift is enorm!

Maar toch zie ik meer voordelen aan een rashond dan aan een vuilnisbak,
al zijn er hele leuke en lieve hoor. Mijn ouders hun cavalier is echt een schatje, zonder stamboom maar getest en zo.... no way.
gelukkig is het een gezond hondje.

Maar ik moet wel eerlijk zeggen. Mijn honden hebben mooie snuitjes.
van die goedkope hondjes kan je dat niet altijd zeggen. als ik over poedels praat.
Anneke
Net geboren
Net geboren
Berichten: 211
Lid geworden op: 08-08-2007 13:45

Re: mijn ervaring

Bericht door Anneke » 13-08-2007 23:35

Ik heb hier 2 honden met stamboom en een zonder.

Ook onze katten hebben geen stambood maar wel echte ras. Alleen zijn het kneusjes uit de nest en de fokker wilde ze afmaken. Daar ben ik het niet mee eens en een maincoon en boskat met knikje in de staart nou jammer dan door de lange haren ziet niemand er wat van en wat dan nog. Het zijn plaatjes en ook deze dieren hebben recht op een mooi warm leventje.
davy
Net geboren
Net geboren
Berichten: 220
Lid geworden op: 18-06-2007 00:13

stamboom

Bericht door davy » 16-03-2008 11:43

een puppy aanschaffen zonder stamboom zou ik niet doen, maar fokkers met stamboom hondjes zijn toch niet altijd betrouwbaar
Op vier stamboomhonden hebben we er maar één die echt gezond is;
de jongste van nu 17 mnd een zwarte koningspoedel van een fokker uit Schilde. De enigste fokker in België die we nog ons volle vertrouwen geven.

En ja we hebben een stamboomloze dwergpoedel die zo gezond is en een energiek rakkertje
Een asielhondje. Met alleen een favoriete boom :lol:
Hij heeft op minder dan één jaar de TAP behaald bij agility.

Dus stamboom... :roll: de juiste en betrouwbare fokker vinden is al even moeilijk..

En ons asiel dwergpoedelke heeft een schattig, mooi snoetje die niet moet onderdoen voor zogezegde duurdere hondjes.
Hij is tenminste gezond
Onze stamboomhonden zijn niet alleen duurder, ze kostten ook veel en maken de DA rijk.. :?
wandelen en sporten met mijn honden,
zolang het maar leuk is

[img]http://img.photobucket.com/albums/v337/ ... Image3.jpg[/img]
Plaats reactie